Ordfører Ole Jacob Flæten kunne mandag sette seg inn i en splitter ny hydrogenbil. Skedsmo er nå den eneste kommunen eller bedriften i Norge som eier to hydrogenbiler.

Han er selv en fornøyd bruker av kommunens første hydrogenbil, med hele tre års erfaring bak rattet i benselscellebilen.
– Vi ser stor muligheter for hydrogen og vi vil være proaktive. Det grønne skiftet kommer ikke av seg selv. Vi trenger en god infrastruktur med fyllestasjoner og da må vi vise at vi vil satse på dette. Det er viktig å vise at bilen er attraktiv for store organisasjoner, sier Flæten.

Skedsmo leder an
Mobile Kjeller og Hyundai Norge overleverte hydrogenbilen til kommunen mandag formiddag. Hyundais flåtesjef Jørn Jakobsen, som selv troppet opp for å gi nøklene til den nye hydrogenbilen til ordføreren, er glad for at Skedsmos har en fremtidsrettet innstilling til transport.
– Skedsmo kommune leder an i hydrogensatsingen i Norge. Vi trenger offentlige aktører på banen til markedet er etablert. Nå gleder vi oss til at hydrogenstasjonen på Hvam kommer på plass. Med sin sentrale beliggenhet vil dette bli en viktig signalstasjon, sier Jakobsen.
Den nye hydrogenbilen, en Hyundai ix35 Fuel Cell, har en rekkevidde på 600 kilometer og kan fylles opp på tre minutter. Den vil nå bli satt inn i vanlig drift i Kommunalteknisk avdeling i Skedsmo.

Trives bak rattet: Skedsmo-ordfører Ole Jacob Flæten har utvidet kommunens bilpark med nok en hydrogenbil.

Trives bak rattet: Skedsmo-ordfører Ole Jacob Flæten har utvidet kommunens bilpark med nok en hydrogenbil.

Betaler alt selv
Kommunen har kjøpt bilen etter en ordinær anbudskonkurranse, uten noen form for støtte. Hydrogenbilen skal erstatter en ordinære bil i kommunens bilpark.
– Den skal overta for en Toyota Avensis som har gjort sitt, forteller seniorrådgiver Morten Woldseth ved teknisk sektor i Skedsmo kommune.
Jørn Jakobsen forteller at Hyundai utelukkende har hatt gode erfaringer med brenselcellebilene – og at det har vært minimalt med problemer. Morten Woldseth bekrefter den første hydrogenbilen har vært en driftssikker bil de tre siste årene. Den har blitt kjørt 36.000 kilometer av et 90-talls ansatte på rådhuset.
– Jeg kan ikke komme på noe annet enn at vi måtte skifte en hydrogenventil i løpet av disse årene, sier Woldseth.

God nytte av Kunnskapsbyen
Samarbeid med hydrogenmiljøet på Kjeller og Akershus fylkeskommune har vært viktig i utformingen av Skedsmos hydrogenstrategi, ifølge Woldseth.
– Samarbeidet med Kunnskapsbyen, ikke minst gjennom vår deltakelse i Interreg-prosjektene NextMove og BlueMove, har vært av stor betydning i dette arbeidet, sier seniorrådgiveren. Han kan fortelle at Skedsmo nå er i sluttforhandlinger om nok en hydrogenbil. Det dreier seg om en Symbio FCell Kangoo, som er en el-hybrid varebil utstyrt med både oppladbart batteri og hydrogen benselcelle.