Project Description

Green Drive Region

Green Drive Region er en større, grenseoverskridende satsning på fossiluavhengig transport i Indre Skandinavia. Prosjektet skal bidra til at 10 % av kjøretøyparken i Akershus, Hedmark, Värmland, Dalarna og Gävleborg blir fossiluavhengig fra midten av år 2018, noe som innebærer en reduksjon av CO2-utslipp på ca 150 000 tonn/ år.

Prosjektet skal bygge opp og formidle kompetanse og strategier for en fossilfri kjøretøypark med tilhørende infrastruktur i offentlig sektor, bedrifter og organisasjoner i grenseregionene og skape økt etterspørsel etter alternativer til fossilt drivstoff. Ved blant annet å skape møteplasser og støtte miljøvennlig virksomhet i transportsektoren vil nye bedrifter med nye løsninger kunne etableres samtidig som avhengigheten av fossilt drivstoff reduseres, en omstilling som i sum vil bidra positivt til økonomien.

Prosjektet skal også gi muligheter til testing av kjøretøy drevet av el-, hydrogen- og biodrivstoff og utveksling av erfaringer mellom kunnskapsmiljøer, forbrukere og myndigheter i begge land.

Green Drive Region er et prosjekt under Interreg Sverige-Norge. Prosjekteiere er Kunnskapsbyen Lillestrøm og Region Värmland.

INNSATSOMRÅDE
– Fossilfri Transport

NORSK PROSJEKTEIER
Kunnskapsbyen Lillestrøm

SVENSK PROSJEKTEIER
Region Värmland

PROSJEKTPERIODE
1. juli 2015 – 30. juni 2018

KONTAKTPERSONER
Daniel Bügel (norsk prosjektleder)
Kristina Dersjö (hovedprosjektleder)

FACEBOOK
Greendriveregion

TWITTER
@greendrive_eu

Gå til nettside

Siste nyheter

Ser god hydrogenbusiness i billig kraft

Det et fullt mulig å skape business av storskala fylleanlegg for hydrogenbusser, ikke minst med lave strømpriser som i Norge, viser en ny europeisk studie.

Publisert: 5. april 2017

Snart kan du kjøpe strøm fra naboens Tesla

For å unngå dyr effekttariff om ettermiddagen kan det snart bli lønnsomt å kjøpe strøm fra naboens elbil, ifølge NVE-direktør Per Sanderud.

Publisert: 30. mars 2017

Large scale hydrogen refueling is viable

European project demonstrates large scale hydrogen refueling as technically and economically viable for serving large hydrogen fuel cell electric bus fleets.

Publisert: 30. mars 2017

Se alle nyhetene